Vragen n.a.v. nieuwe wet omtrent proceskosten

Enkele weken geleden hebben we een blog geschreven over de nieuwe wet omtrent de uitbetaling en toekenning van proceskosten bij WOZ zaken en Wet Mulder (verkeersboetes) zaken. Hier zijn vragen over gesteld. Hieronder zullen wij enkele vragen beantwoorden.

  1. Wat gebeurt er als ik de vergoeding niet naar jullie overmaak? 
    U bent verplicht de vergoeding over te maken aan ons. Dit staat al sinds jaar en dag in onze algemene voorwaarden vermeld en is per 1 januari 2024 extra duidelijk verwoord. Wat gebeurt er als u de vergoeding niet overmaakt? Dan vorderen we deze via de deurwaarder. Voor niemand leuk, dus betaal gewoon die vergoeding aan ons. Wij hebben daar hard voor gewerkt en wij zijn de enige die daar recht op hebben. Het bedrag van de boete is voor u. Sommige klanten willen onderhandelen over de proceskosten. Wij kunnen daar heel stellig en simpel in zijn: dat doen wij niet. Wij hebben het werk gedaan, niet de klant.
  2. Krijg ik de vergoeding altijd op mijn rekening?
    Normaliter krijgt de kentekenhouder (degene die ons machtigt) de vergoeding op zijn of haar rekening gestort, tezamen met het terug te ontvangen boetebedrag. Het IBAN rekeningnummer van de kentekenhouder moet bekend zijn bij het CJIB. Toch kan het voorkomen dat iemand anders de kentekenhouder is, zoals een leasemaatschappij of huurmaatschappij. Zorg ervoor dat u de kentekenhouder op de hoogte brengt dat er geld overgemaakt kan worden bij een gewonnen boete aan de kentekenhouder. U blijft te allen tijden verantwoordelijk voor een juiste betaling. Dit staat ook zo vermeld in onze algemene voorwaarden.
  3. Voor welke zaken geldt bovenstaande?
    Dit geldt -tot nu toe- enkel voor Wet Mulder zaken (dus de simpele verkeersovertredingen) en WOZ zaken. Dus niet de naheffingsaanslagen en andere bestuurlijke zaken.
  4. Wat ontvang ik terug?
    Stel: wij winnen uw boete van €250 euro. De proceskosten zijn -stel- €1000,- euro. Dat betekent dat u €250,- + €1000,- euro = €1250,- euro op uw rekening ontvangt. De €250,- euro is voor u, als bedrag van de gewonnen boete. De vergoeding van €1000,- euro maakt u aan ons over middels een Tikkie (app ons op 06-81562262) of via de factuur per mail die u van ons ontvangt. Dit doet u binnen veertien dagen na ontvangst van de vergoeding. Onze dienst IS en BLIJFT dus geheel GRATIS.
  5. Waarom is dit ineens veranderd?
    Er is maar één reden voor te vinden: de overheid wil ons en alle andere rechtsbijstandverleners dwars zitten en u ontmoedigen om bezwaar aan te tekenen! Daarom; meld al uw boetes aan die u heeft en breng uw vrienden en familie op de hoogte van onze gratis dienst. Onze vergoedingen zijn met 50%-90% gedaald! Eén troost: onze dienst blijft gratis. Wel vertrouwen we op uw medewerking!
  6. Vanaf wanneer geldt bovenstaande nieuwe wet?
    De wet is per 1 januari 2024 ingegaan. De vergoeding wordt dus OOK van zaken uit bijvoorbeeld 2020, 2021, 2022 en 2023 bij winst van de boete, overgemaakt op uw rekening.

© Geschreven door F. Eggink – jurist bij Verbo Juridisch Advies, 18 januari 2024

"*" geeft vereiste velden aan

Max. bestandsgrootte: 64 MB.
Max. bestandsgrootte: 64 MB.
Max. bestandsgrootte: 64 MB.

Ferdi Eggink

Juridisch adviseur E-mail ons 0681562262

Anderen bekeken ook

Zaak starten