Je boete van tafel praten? Was het maar zo simpel

Je boete van tafel praten? Was het maar zo simpel

In de slipstream van een kantonrechter die deze week hoge verkeersboetes brutaal van tafel veegde, staan automobilisten en juristen te popelen om bekeuringen aan te vechten. Is dat echt zo makkelijk? Nee, woensdag weigerde een andere rechter te tornen aan het huidige boetebeleid.

De uitspraak van de rechter die de boetes te hoog vindt, schept niet alleen mogelijkheden voor automobilisten. Ook de ANWB maakt zich al jaren druk over het spekken van de staatskas over de rug van de automobilisten. In 2013 ging het om ruim 1 miljard euro aan inkomsten, twee keer zoveel als 10 jaar eerder.

Deze uitspraak steunt de bond in het pleidooi om het hele boetesysteem anders in te richten. ,,De minister moet nu duidelijkheid geven wat dit betekent. Maar wij zijn al heel lang voorstander van beboeten waarbij de verkeersveiligheid het uitgangspunt is. En niet het sluitend krijgen van de begroting,” laat Annelies Tichelaar van de ANWB weten.

Wanhopig
Automobilist Leon van Turnhout uit Tilburg is een beetje wanhopig. Hij kreeg 31 oktober een boete op de ‘o zo bekende A2’; die tussen Vinkeveen en Amsterdam. 114 kilometer per uur registreerde de onverbiddelijke trajectcontrole, terwijl daar een maximumsnelheid geldt van 100 kilometer per uur. Oók om 00.50 uur ‘s nachts. ,,Iemand een idee of hier onderuit is te komen?” vraagt hij zich nu af.

Dankzij een kantonrechter uit Arnhem zijn Leons kansen groter dan ooit, ontdekt hij op zijn vakantieadres. En zo lijken veel meer automobilisten erover te denken. Gespecialiseerde bureaus in verkeersboetes zagen gisteren al een opvallende stijging in het aantal aanvragen. ,,Meestal krijgen we een paar boetes van klanten per week binnen. Nu vijftien op een dag. Kennelijk denken mensen toch: laten we het eens proberen,” zegt Bart Hartgers van het bedrijf Hulp Met Boetes.

Kansloos
Snelheidsboetes aanvechten was tot voor kort een vrijwel kansloze aangelegenheid, weet de in verkeersboetes gespecialiseerd juriste Michelle Gelissen van Meerts Rechts­praktijk. ,,Daar is inmiddels zoveel over gezegd dat het alleen in uitzonderlijke situaties nog zin heeft om er een zaak van de maken.”

Bijvoorbeeld die keer toen het Brabantse Vierlingsbeek werd bedolven onder enveloppen van het CJIB. En dat allemaal omdat de politie na 10 jaar gedogen ineens ging flitsen op de toegangsweg naar het dorp, waar officieel 50 kilometer per uur is toegestaan maar waar iedereen altijd wat harder reed.

Verscheurd
De helft van de 1680 bonnen werd uiteindelijk verscheurd. Zoveel geluk hebben de meeste hardrijders niet. Kwijtschelden gebeurt alleen bij hoge uitzondering. Maar een forse verlaging behoort zeker tot de mogelijkheden nu een Arnhemse kantonrechter de vloer aanveegt met de verhogingen van de afgelopen jaren. Die waren niet bedoeld om de verkeersveiligheid te bevorderen, maar om belastinggeld binnen te halen, oordeelde deze rechter. En dat mag niet.

De snelheidsboete van Roger Somers uit Nijmegen, de man die de zaak had aangespannen, ging met 9 euro omlaag. Hij reed 5 kilometer te hard. Dankzij het sommetje dat de rechter in het vonnis hanteert, kan iedereen nu precies uitrekenen hoeveel lager een boete kan uitpakken. En dat bedrag kan aardig oplopen. Leon van Turnhout uit Tilburg zou volgens deze rechter 43 euro te veel betalen. Zijn boete zou geen 104 euro kosten, maar 61 euro. ,,Dat loont dus om er werk van maken,” zegt hij.

Vliegen
En dan reed Van Turnhout ‘nog maar’ 14 kilometer te hard. Automobilisten die over de snelweg ‘vliegen’ en tot 30 kilometer te hard rijden, zouden volgens de rekensom van deze rechter zelfs bijna 100 euro te veel betalen. ,,Deze uitspraak schept zeker nieuwe mogelijkheden om weer vaker snelheidsboetes aan te vechten. Maar niet alle rechters hoeven er zo over te denken,” waarschuwt juriste Michelle Gelissen.

De onterechte verhogingen staan haaks op het beleid van het Openbaar Ministerie om verkeersaso’s juist harder in de portemonnee te treffen. Toch maakt oud-verkeersofficier van justitie Koos Spee zich voorlopig nog geen zorgen dat dit een bom legt onder het beleid. ,,Het is nog maar de uitspraak van één rechter. Het wordt een ander verhaal als ook de Hoge Raad hier zo over denkt.”

Dat niet alle kantonrechters direct de uitspraak overnemen, merkten gisteren al de juristen van Hulp Met Boetes. Zij brachten het Arnhemse vonnis direct in tijdens een zitting, maar dat bleek tevergeefs. De kantonrechter in Almelo oordeelde dat de hoogte van een opgelegde verkeersboete correct is en dat de minister van Veiligheid en Justitie bevoegd is om de hoogte van een verkeersboete te bepalen.

Benieuwd wat het jou zou schelen? Voer je boetebedrag in en reken uit wat die boete zou moeten zijn.

Uit het AD, geplaatst op 12 november 2015

Ferdi Eggink

Juridisch adviseur E-mail ons 0681562262

Anderen bekeken ook

Zaak starten